VMF#11 – Att göra gott

Läste på sidan tre i DN om världens mest hållbara flygbolag. De verkade ha tänkt på allt. Hållbart kaffe, återvinning av gamla uniformer, 20 procent mindre koldioxidutsläpp, mångkulturell besättning, tystare plan, givetvis drevs planet av biobränsle och det serverades MSC-märkt (hållbart fiske) lax på återvinningsbara matbrickor och mycket mer.

Det räcker liksom inte med att klimatkompensera genom att plantera ett träd eller två. Det handlar numera om en genomarbetad CSR-strategi (corporate social responsibility), ett hållbarhetstänk som måste vara integrerat i varumärkets DNA. Det handlar i vissa fall om överlevnad. Särskilt då kommande generationer är oerhört mycket mer medvetna, kräsna och pragmatiska. Utbudet, konkurrensen och tillgängligheten gör valet av produkt, tjänst eller till och med tänkbar arbetsgivare enklare, inte sällan ett tangenttryck bort.

För nya, mer konsumentrelaterade, varumärken som Innocent Drinks (chain of good), Toms Shoes, MiniRodini eller varför inte Tesla är det lättare och naturligare att anamma och integrera. Man talar om en ny generation av varumärken, meaningful / responsible consumption brands. Är man å andra sidan ett över 100 år gammalt industriföretag är utmaningen större. Men SKF gjorde det bra då man inte bara sponsrade svenska paralympicstruppen i Rio utan även lät atleterna nyttja företagets världsledande kullager i sina tävlingsrullstolar. Be useful, be kind*.

*Det enda råd Barack Obama skulle ge sina döttrar OM de någon gång skulle överväga en karriär inom politiken. Passar även som grundläggande strategi för ett modernt varumärke.


Dela inlägget: