VMF#10 – Lajka Nobel

Sveriges kanske mest kända och starka enskilda varumärke/event är utan tvekan Nobelpriset. Vi är nu mitt inne i Nobeltider då pristagare efter pristagare offentliggörs och så gott som alla utsedda är glada, stolta, rörda och lite rikare. Nobelpriset är stort.

Som varumärke måste man säga att Nobelpriset på många vis är oöverträffat. En gång per år riktas världens samlade vetenskapliga fokus på oss, på vårt land. Vårt nationella varumärke får en boost när professorer, vetenskapsmän och annan akademisk grädda skakar hand med vår kung, får se luciatåg och annan svensk kultur i ett koncentrat. Allt bevakat och dokumenterat av en samlad världspress. Vi har till och med råd att låta norrmännen dela ut fredspriset. Synd bara att man inte hoppade på Stikkan Anderssons förslag att införa ett pris i musik, det numera populära och aktade Polarpriset (Polar Music Prize). Men jag återkommer till det i ett annat inlägg.

Man har även en Facebooksida, såklart, för att sprida och bygga vidare på ett redan starkt varumärke. Man hade länge ca 250.000 följare, vilket är helt ok. Men inför kommande högtid valde man att fördjupa sitt samarbete med Facebook. Vad det nu exakt kostade är oklart men när nu Facebook valde att lyfta Nobelpriset under ”Cultural Moments” brann det till.

I början på den veckan gick man snabbt upp till 1,25 miljoner följare för att ett par dagar senare ha 3,4 miljoner följare med en räckvidd på över 17 miljoner. Tack för kaffet.

I sammanhanget vill jag som bodensare påpeka att vi kommer att uppmärksamma vår egen nobelpristagare i litteratur – Eyvind Johnson (äntligen!) – med ett eget event. Eyvind2016 äger rum i Boden den 25-26 November. Be there.


Dela inlägget:


NYFIKEN PÅ VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG?

Tveka inte att höra av dig. Har du vägarna förbi Luleå är du varmt välkommen in på en kopp kaffe och lite inspiration.

Vi finns på Kungsgatan 13.
[email protected]