VMF#18 – Aerodynamisk diss

Elitidrott idag är business. Och en extrem varumärkesmedvetenhet, om värdet av sitt eget varumärke. Man brukar säga att starka varumärken väcker starka känslor och då måste klubbvarumärken vara bra exempel. Här handlar det om 100% känslor. Här gäller inte världsliga lagar, här är bollen alltid rund och allt kan hända. Idrottsklubbar gör affärer, satsningar som inget normalt företag någonsin skulle överväga att göra.

Här framkallar vissa färgkombinationer känslosvall. Här kan vanligtvis städade familjefäder (morsor också för den delen) primalvråla rakt ut, tappa alla kända koncept och bete sig oerhört märkligt, precis som deras fäder ibland gjorde före dem. Känslor som genetiskt fortplantas, ömsint vårdas och lever vidare. Här staplas det ena märkliga arenabygget på det andra. Och även om klubbhjärta och klubbkänsla är något avsevärt större än varumärkesteoriserande så kvarstår faktum. Denna vackra energi skapar extremt starka och värdefulla varumärken. (Manchester Uniteds varumärke värderas till 29 miljarder kronor). För både ägare och fans. De sistnämnda som förväntas köpa alla de prylar som en förening producerar varje säsong, gå på alla hemmamatcher, köpa lotter, fika som de också inte sällan dessutom både bakar och säljer.

Men här finns också charmen, magin, liksom humlans diss av alla logiska förutsättningar (populär myt om att humlan egentligen inte, enligt aerodynamikens lagar ska kunna flyga, men gör det ändå…) spelas det elithockey i Leksand, en kommun med knappt 6000 invånare i tätorten. Det spelas elitbandy i Kalix, och Modo med en supermodern arena med Peter Forsberg på läktaren åkte ur elitserien förra året. Det borde inte gå. Men det gör och gjorde det ändå.

Samtidigt är få symboler, märken, så heliga som klubbmärket. Du kliver inte på det i omklädningsrummet och på matchtröjan sitter det ofta närmast hjärtat. Vi minns en lokal hockeyförening som försökte (via sin kommunikationspartner) uppdatera / modernisera / repositionerna sitt klubbmärke. Gick sådär.
Men det är just magin, känslorna, jag verkligen gillar. Drömmarna om spelet i den högre ligan, drömmar om guld.


Dela inlägget: