VMF#17 – Bra jobbat Stikkan

Imorgon får Bob Dylan nobelpriset i litteratur. Men egentligen fick han det redan år 2000*, typ. Allt har sin början. Ett varumärke är inget förrän det börjar laddas, saluföras och kommuniceras. Det visste Stig ”Stikkan” Anderson mycket väl. Han hade varit med och skapat både ABBA och skivbolaget Polar Music. När han sålde det sistnämnda 1989 för nästan 189 miljoner ville han skapa ett internationellt musikpris av rang så varför inte skapa ett Nobelpris i musik?

Nobelstiftelsen avböjde erbjudandet men med facit i hand hade Stikkan Anderson helt rätt. En näring som 2015 skapade intäkter på 9,4 miljarder, en ökning med 13% sen föregående mätning. En näring som mellan 2009-2015 ökade med 40%. En näring där vi svenskar, faktiskt, tillhör världseliten, skulle rimligtvis kvala in som egen kategori i Nobelfamiljen. Det skulle faktiskt sitta ganska fint. Det skulle stärka synen på oss svenskar, vårt varumärke. Jag gissar – faktiskt – också att Nobelpriset skulle stärkas, som varumärke och event. Nu blev det inte så.

Men Stikkan hängde inte läpp. Han tog den lite längre vägen och avsatte 42 miljoner och skapade Polar Music Prize (Polarpriset). Ett pris och en utmärkelse som med den smarta mixen av pristagare från två olika genrer (populär- och klassisk musik) varje år, snabbt växte till just det internationella, prestigefyllda pris som det nu är. Ett pris som med kungen, den obligatoriska varmkorven och snapsvisan bygger bilden av oss svenskar, vårt land och vår kultur. Precis som Nobelpriset. Fast här har 90% av svenska befolkning verkligen hört talas om pristagaren (åtminstone den ena) och inte tvärtom.

Om det nu var ett genidrag eller bara dålig fantasi att ge Bob Dylan årets litteraturpris återstår att se. Det känns lite som att man öppnade Pandoras ask.

* Bob Dylan fick Polar Music Prize 2000.


Dela inlägget: