VMF#16 – Adblockalypse now

I vårt ständigt uppkopplade och kommunikationsmättade tidevarv växer irritationen och aversionen mot många varumärken som pockar på vår uppmärksamhet. Sällan har det gjorts så mycket dålig reklam på en och samma gång. Övertron på att en hel generation (snitsigt ihopklumpade till s.k millennials) insuper allt de får i sina mobiler har tagit nya oanade, skeva proportioner.

De vill inte ha oss där. Alls. Det är därför två tredjedelar använder s.k adblockers, det är därför 80% av alla som känner till dessa installerar och använder dem. Det finns nog också en övertro på att människor ska gå in och följa, lajka och dela varumärken som inte har någon som helst bäring eller relevans över huvudtaget. Sen ska man inte sticka under stol med att det finns en absurd nätbaserad självbekräftelsekultur som driver många människor till att göra märkliga saker.

Å andra sidan har vi inte heller sett så mycket bra reklam som faktiskt ändå görs av duktiga människor som förmår kliva ur filterbubblor, genom brus och buzz. Som vågar hitta nya stigar och faktiskt konstaterar att jo, folk ser fortfarande på gammel-tv men tittar också tittar på sina favoritserier på Netflix och alla har inte iPhone. Fler och fler är benägna att betala mer för produkter som har ett hållbarhetstänk, inte alla men fler och fler. Folk är beredda att lyssna. Bara man anstränger sig och faktiskt, kanske ibland, tangerar det vardagligt verkliga. Ibland med lite distans. Som ICA.

Att tjata hål i huvudet, skrika högt och ofta och tro att vägen för att positionera sin produkt eller varumärke hos tilltänkt målgrupp skapar nog ännu fler mentala filter, mentala adblockers, som gör att man faktiskt aktivt väljer bort vissa varumärken. Att vara top of mind 2016 kostar nog på. Med eller utan Zlatan.


Dela inlägget:


NYFIKEN PÅ VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG?

Tveka inte att höra av dig. Har du vägarna förbi Luleå är du varmt välkommen in på en kopp kaffe och lite inspiration.

Vi finns på Kungsgatan 13.
[email protected]