VMF#15 – Världens Bossar

Skidsäsongen är nära, för vissa entusiaster är den redan i full gång. När jag någon gång i slutet av 70-talet, som nykläckt norrbottning, skulle få min allra första slalomutrustning inhandlades den bättre begagnad på Skifix (genialt namn) i Boden. Hos Bosse på Skifix. Bosse var (och är) urtypen för den lokala handlaren och superentreprenören i ett, som kanske fanns mer förr innan alla stora kedjors totaldominans. Jag påstår inte att det var bättre, mer bara att det var så det var.

Skifix och Bosse var ett, han personifierade varumärket, symbiosen var total. Det var lätt att göra bra affärer med Bosse, det satt aldrig fast, servicenivån var skyhög. Alla var nöjda och jag fick mina knallgula slalompjäxor, neongröna Atomicskidor med plattbindning. Även om Bosse avyttrade verksamheten för säkert 20 år sedan är han för många i min generation fortfarande mr. Skifix.

Storytelling, skrönor och myter där man väver in personer, individer (inte sällan grundaren) i företagets DNA för att mänskliggöra och personifiera, är en beprövad och högst medveten strategi. Och det är klart, de flesta gillar framgångsrika, duktiga människor. Vi gillar historier som många verkar starta i ett garage, om en Kamprad i Älmhult, i ett annat garage en ung Jobs, Wozniak i Cupertino och en Masaru Ibuka som 1946 i ett utbombat Tokyo startade en liten radioreparationsaffär som nu är Sony.

Personer, grundare, partners och familjer dör och köps ut, men många av de varumärken de skapade och personifierade, fortsätter att leva vidare och utvecklas. Som den tysk-österrikiska bilhandlaren som i början av 1900-talet lät de 36 tyska bilarna han skulle sälja i Frankrike, få sin dotters namn – Mercedes.


Dela inlägget:


NYFIKEN PÅ VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG?

Tveka inte att höra av dig. Har du vägarna förbi Luleå är du varmt välkommen in på en kopp kaffe och lite inspiration.

Vi finns på Kungsgatan 13.
[email protected]