VMF#13 – Nio gröna

Svenskarna verkar vara ett ohållbart släkte. Väldigt ohållbara, bland dem mest ohållbara i världen om man ska tro WWFs Living Planet Report, vilket det inte finns någon anledning att inte göra. WWF brukar vara rätt pålästa. Inte riktigt den bilden vi har av oss själva. Vårt så kallade ekologiska fotavtryck stinker och stänker lite på vårt varumärke.

Vi svenskar lever och konsumerar som om vi hade mer än fyra jordklots resurser, exakt 4,2 jordklot enligt WWF. Vi förbrukar mer av jordens resurser än vad vi kan ge tillbaka, vi har det kanske lite för bra, äter lite för mycket kött, kör lite för mycket bil och förbrukar lite för mycket vatten. Grovt förenklat.

Här finns en utmaning och möjlighet för varumärken som är lite på tårna. Det finns redan många och de blir fler, måste bli fler. Det intressanta är också att man nu talar om ett skifte i konsumentleden, en färsk mätning visar att 66% av de tillfrågade (över 30.000) är villiga att betala mer för produkter och tjänster från företag med en tydlig hållbarhetsprofil, en ökning med nästan 10%. Företag börjar faktiskt tjäna pengar på sin hållbarhet. Trenden är tydlig och den är grön.

Nu talar vi inte bara om små super-duper-ekologiska-mys-pys-te-butiker. Det är större aktörer som visar vägen. Som t.ex 9 green giants, en nätt liten klubb för företag som ska ha en vinst på över en miljard dollar kopplat till en tydlig hållbarhetsstrategi. Svenska IKEA kvalar in i denna rätt så exklusiva skara där vi bland annat även återfinner Nike, Unilever, Tesla och Toyota.

Nu kan pålästa dysterkvistar påpeka att vi ändå gör för lite, för långsamt, vilket är sant. Att snart en framväxande medelklass i Asien och Indien också vill ha den levnadsstandard som vi tagit för given kommer att kosta på ett redan ansträngt jordklot. Hur mycket är vi benägna att ge upp? Är vi beredda att äta mindre kött (32% av vårt fotavtryck är mat) och när vi väl gör det, betala mer. Kan vi överväga att ställa bilen och åka buss till jobbet några dagar i veckan? Mikrobeslut som i ett större sammanhang gör skillnad, glokala val.

Sveriges grönaste varumärke? Änglamark. Trägen vinner.


Dela inlägget:


NYFIKEN PÅ VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG?

Tveka inte att höra av dig. Har du vägarna förbi Luleå är du varmt välkommen in på en kopp kaffe och lite inspiration.

Vi finns på Kungsgatan 13.
[email protected]