VMF#1 – Lagurbäckur

Lilla Islands fotbollsäventyr är en succéstory. Världens största sport har fått en ny kelgris, en ny David mot fotbollsvärldens alla Goliatar, nu senast England med världens största, skeva fotbollsego som åkte ur turneringen och sympatiske tränaren Roy Hodgson tvingades avgå. Island är ett underdog-lag som många älskar och fransmännen nu fruktar i en kommande kvartsfinal. Och det byggs varumärke så det knakar.

Först och främst Island som nation, plats, vulkanö och kultur. En nation med 8% av befolkningen på plats Frankrike, en plats som plötsligt väldigt många just nu tittar på, men nya ögon. 11 disciplinerande bollsparkare kommer att öppna många dörrar, skapa flera affärer och förmodligen attrahera fler besökare till sin vulkanö i nordatlanten.

Lars Lagerbäcks personliga varumärke har fått sig en rejäl boost och även om han sagt att han slutar efter EM eller nu blir president kommer han med stor sannolikhet att få ett och annat erbjudande från någon stor europeisk klubb. Vare sig han vill eller inte.


Dela inlägget: