VMF#4 – Rio och hållbarheten

Det moderna varumärket ska gärna vara transparent och hållbart. Att påstå att det olympiska varumärket svarar upp mot just dessa två kriterier känns något krystat. Sommar-OS i Rio de Janeiro verkar inte heller förstärka intrycket, tvärtom. Sällan har ett OS varit så negativt omskrivet som det som tjuvstartar idag (officiell invigning på fredag). Korruption, förseningar och felsatsningar har gjort arrangemanget lika grumligt som det vatten kanotisterna tvingas tävla i. Då ska man ändå minnas att man torrsimmade med fotbolls-VM så sent som 2014, men det verkar inte dämpat kritiken.

Globala event av den här storleken brukade vara alla större städers varumärkesbyggande dröm. Att få arrangera ett OS sågs som jackpot, vägen till evig berömmelse och tillväxt av oanade proportioner. Sanningen har sen länge hunnit ifatt och förbi många arrangörer, framför allt den ekonomiska hållbarheten har allt för många gånger gjort den tänkta drömmen till tråkbister verklighet med ekonomisk baksmälla och öde nybyggda idrottsarenor, för dyra att driva och underhålla. Episka misskalkyleringar som OS i Montreal 1976, en budgetöverskridning med 796%, är ingen ovanlighet. OS i Aten 2004 resulterade i att den grekiska staten fick stå för 65 miljarder. Något man kanske skulle behövt ha kvar i statskassan.

Undantaget som bekräftar regeln är sommar-OS i Barcelona 1992. Ekonomiskt gick arrangören back men för en gångs skull satte man en stad på kartan, en oslipad katalansk diamant. Staden, platsen Barcelona, gick på kort tid om Madrid som besöksmål och den katalanska huvudstaden har sedan dess etablerat sig som ett topp 10 destinations- och platsvarumärke. Med en befolkningstillväxt på 0,4% (jmf Stockholm 0,15%) har man sen länge hämtat hem förlorade pengar. Vi kommer också ihåg maskoten COBI (en katalansk fårhund) designad av Javier Mariscal och som pricken över i:et den officiella, helt enastående, OS-hymnen Barcelona, med Freddie Mercury och Montserrat Caballé i ett väldesignat arrangemang.

Vad OS ska tillföra världskända Rio de Janeiro förutom ett tillfälligt sockerrus är svårt att se. Vidare hållbart känns det inte oavsett en sedvanlig glättig olympisk fernissa.


Dela inlägget:


NYFIKEN PÅ VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG?

Tveka inte att höra av dig. Har du vägarna förbi Luleå är du varmt välkommen in på en kopp kaffe och lite inspiration.

Vi finns på Kungsgatan 13.
[email protected]