VMF#2 – Hållbarheten

Starka varumärken skapar starka positiva känslor som bekräftar det man står för, levererar det man lovar. Gång på gång, över tid. En positiv loop som bygger varumärket och dess värde. Värdet kan mätas i pengar, t.ex Apple vars varumärke värderas till ofattbara 154 miljarder dollar. Men för mer värdsliga varumärken är en bra värdemätare ibland när något går fel. Det är då man vill ha ett kapital att ta av, att tulla på, ett upparbetat varumärkesförtroende. År att bygga, minuter att rasera brukar det heta, en sanning med modifikation.

Volkswagen blev hösten 2015 påkomna med att manipulera mjukvaran som mätte utsläppet ur bilmärkets dieselmotorer (dieselgate). Man fuskade rätt och slätt, obra. Det handlade om 11 miljoner bilar (224 746 bilar i Sverige), företagets VD Martin Winterkorn, fick gå och den initiala kostnaden låg på minst 60 miljarder och ovanpå detta, ett aktieras på 20%. Auf wiedersehen och ridå?
Nein. Samma höst passerar man (om än tillfälligt) Toyota som världens största biltillverkare. ICA-Stig överlever dålig köttfärs och Zlatan kan säga i princip vad som helst, härligt osvensk som han är.

Det finns gränser då varumärket anses förbrukat, den negativa loppen för brant och snabb, man bygger nytt och försöker återupprätta förbrukat förtroende. Att BP (British petroleum) 2010 ”uppdaterade” sitt varumärke efter att företagets oljerigg, Deepwater Horizon, exploderat och orsakat en av världens genom tiderna största oljekatastrofer, var tyvärr ingen slump. Likaså när svenska Sydkraft bytte namn till EON 2005 efter orkanen Gudruns härjningar samma år där många kunder tyckte att företaget svek. Gör om, gör nytt. I bland går det, i bland inte.

Ett företag, organisation eller t.om ett parti kan alltid sparka och distansera sig från en ledare, en VD, tjata om värdegrunder, glida undan, pudla på och någonstans landa på alla fyra. Ett personligt varumärket kan vara tuffare då personen per definition är varumärket. Här kan det gå blixtsnabbt, eller hur Boris?

Men även här finns en tolerans, vi tenderar att skilja på person och prestation. Särskilt om du är riktigt, riktigt bra på det du gör. Historien är full av begåvade fyllbultar och missbrukare, egenskaper som inte borde vara fundamentet i ett starkt varumärke. I den transparentaste och kommunikationsmättade av tider ligger varumärket verkligen i betraktarens ögon. Vi ser det vi vill se. Om det känns relevant.


Dela inlägget:


NYFIKEN PÅ VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG?

Tveka inte att höra av dig. Har du vägarna förbi Luleå är du varmt välkommen in på en kopp kaffe och lite inspiration.

Vi finns på Kungsgatan 13.
[email protected]