VMF#9 – Transparensen

Alla moderna varumärken ska ha ett stort mått av transparens i sin genbank. Öppna, tillgängliga och i realtid. Målgrupper och konsumenter ska finnas nära, lajka, dela och helst bli en naturlig del i det interaktiva fanbase-flödet. Inte alltid helt lätt, kontrollen kan liksom aldrig bli 100% och absolut inte förväntningarna. McDonalds i England stängde t.ex ner sin Youtube-kanal då intresset var för lågt.

Ett av våra globalt starkaste varumärken H&M, hamnade precis i en märklig situation. En av företagets s.k influensers (en kändis som mot betalning på ett mer eller mindre naturligt sätt saluför företagets produkter/kampanjer i sina egna sociala kanaler) gick bananas.

Först skrev artisten om kampanjen #ladylike i sitt Instagramflöde, enligt uppdraget. Kort därpå fick artisten kalla fötter, totalpudlade och toksågade sin sponsor och sitt eget beteende i ett annat kommentarsfält till en kulturpersonlighets inlägg, där hon ifrågasatte H&M:s personalpolitik (eller brist på) i en av fabrikerna i Kambodja. H&M tyckte i en kommentar att det hela var ”väldigt tråkigt”.

Allt detta sker mer eller mindre i realtid. Att artisten i fråga inte tänkte hela vägen är väl uppenbart. Visserligen får hon gillande för sin helpudel, också i realtid, från människor som hon uppenbarligen känner större tillhörighet till än de på H&M:s marknadsavdelning. Vad människorna på marknadsavdelningen egentligen tyckte vore också kul att höra. För inte var det ”väldigt tråkigt”…


Dela inlägget: