VMF#9 – Transparensen

Alla moderna varumärken ska ha ett stort mått av transparens i sin genbank. Öppna, tillgängliga och i realtid. Målgrupper och konsumenter ska finnas nära, lajka, dela och helst bli en naturlig del i det interaktiva fanbase-flödet. Inte alltid helt lätt, kontrollen kan liksom aldrig bli 100% och absolut inte förväntningarna. McDonalds i England stängde t.ex ner sin Youtube-kanal då intresset var för lågt.

Ett av våra globalt starkaste varumärken H&M, hamnade precis i en märklig situation. En av företagets s.k influensers (en kändis som mot betalning på ett mer eller mindre naturligt sätt saluför företagets produkter/kampanjer i sina egna sociala kanaler) gick bananas.

Först skrev artisten om kampanjen #ladylike i sitt Instagramflöde, enligt uppdraget. Kort därpå fick artisten kalla fötter, totalpudlade och toksågade sin sponsor och sitt eget beteende i ett annat kommentarsfält till en kulturpersonlighets inlägg, där hon ifrågasatte H&M:s personalpolitik (eller brist på) i en av fabrikerna i Kambodja. H&M tyckte i en kommentar att det hela var ”väldigt tråkigt”.

Allt detta sker mer eller mindre i realtid. Att artisten i fråga inte tänkte hela vägen är väl uppenbart. Visserligen får hon gillande för sin helpudel, också i realtid, från människor som hon uppenbarligen känner större tillhörighet till än de på H&M:s marknadsavdelning. Vad människorna på marknadsavdelningen egentligen tyckte vore också kul att höra. För inte var det ”väldigt tråkigt”…


Dela inlägget:


NYFIKEN PÅ VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG?

Tveka inte att höra av dig. Har du vägarna förbi Luleå är du varmt välkommen in på en kopp kaffe och lite inspiration.

Vi finns på Kungsgatan 13.
[email protected]