Det bästa från Mynewsday i Umeå

kollage_1500px

Igår var det Mynewsday i Umeå, ett av Sveriges största evenemang inom pr och kommunikation. Vår copywriter och pr-strateg Amanda fanns på plats för att lyssna, mingla och såklart rapportera vidare.

Tjena Amanda, berätta vad var det bästa med dagen?

Mynewsday imponerade verkligen i år och hade fått till ett riktigt bra program med talare som bjöd på olika perspektiv om dagens föränderliga kommunikationslandskap. Mitt journalisthjärta blir lika varmt varje gång jag lyssnar på när Martin Schibbye och Brit Stakstons pratar om Blank Spot Project. Deras fokus har främst legat på utrikesjournalistik, men duon berättade under dagen att de i framtiden också är öppna för att rapportera om ”blank spots” i Sverige. Spännande!

Okej, men mer då?

Kommunikationsstrategen Emma Lindgren berättade om hur ett företags medarbetare också kan bli deras contentbyrå. Hennes budskap var att medarbetarna är framtidens viktigaste marknadsföringskanal. Att jobba med Employee Generated Content skapar också många positiva effekter. Du når fler när du engagerar fler. Om företaget syns bra utåt mår det också bra inåt. Det håller jag med om till fullo och vi har flera projekt på gång där vi jobbar med just detta, hör gärna av dig om du vill veta mer.

Årets tema var ”Utmana” tycker du att dagen levde upp till det?

Absolut och det var ju precis som det är i vår bransch att det är flera olika teser som drivs och vissa motsätter varandra. Den som utmanande mest var Fredrik Hallberg, director på MEC. Han menade till exempel att det är i princip är helt verkningslöst att satsa på att bygga upp en engagerad fanbase, i alla fall om målet är att öka omsättningen och ta marknadsandelar. Istället menade han att massmedier är avgörande för tillväxten och att nå många oberoende av varandra. Alltså inte satsa på att nå de redan frälsta för att skapa merförsäljning utan rikta kommunikationsinsatserna så att de når de stora massorna, kort och gott – alla.

Vad kommer att vara ditt starkaste minne från dagen?

Pär Johansson som är initiativtagare och ledare för Glada Hudik-teatern avslutade dagen och hans föreläsning var minst sagt känsloladdad. Jag grät och skrattade om vartannat. Resan som han har gjort tillsammans med Glada Hudik-teatern är rörande och har bidragit till en positiv förändring i samhället. Det är samma i livet som med kommunikation att med ett stort engagemang, driv och hjärta kan man skapa positiv förändring. No guts, no story!


Dela inlägget:


NYFIKEN PÅ VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG?

Tveka inte att höra av dig. Har du vägarna förbi Luleå är du varmt välkommen in på en kopp kaffe och lite inspiration.

Vi finns på Kungsgatan 13.
[email protected]