Därför ska Norrbotten delta i Almedalsveckan

Gårdagens reportage i NSD visar att det finns en skepsis mot att delta i politikerveckan i Almedalen. Så varför ska då Norrbotten delta?

Norrbotten är en okänd del av Sverige, en vit fläck på många kartor. Det är ingen nyhet, det är vi ganska överens om, vi norrbottningar. Ju längre söderut en kommer, desto mindre känner de till vilka vi är och vad vi gör.

De har ingen aning om hur mycket vi norrbottningar bidrar till det svenska välståndet, att Norrbotten har den högsta bruttoregionalprodukten av alla Sveriges län näst efter Stockholm, att 60% av Sveriges bytesbalans kommer från gruvor och stål, att vi har några av Sveriges mest kända turistattraktioner, att Europas alla bilmärken testas på våra vägar, att vi har ett universitet med forskare från hela världen och så vidare.

Nu talar jag inte om svenskar i allmänhet utan om personer med yrken och positioner som borde veta bättre, om politiker, direktörer och journalister. Ofta möts en av samma förvånade kommentar: Är det så, det visste jag inte. Varför berättar ni inte det? Ni måste bli bättre på att marknadsföra er!

Alltså, varför är vi så dåliga på att marknadsföra oss? Jag vet att det inte är första gången det sägs. Att det gjorts flera lyckade kampanjer som nått internationellt intresse, att vi är med på olika branschmässor, att det ordnas frukostmöten med Luleåregionen och att vi har blivit allt bättre på att framhålla oss själva, till och med skryta.

Men det räcker inte. Norrbotten måste bli mycket bättre på att höras och synas på den nationella arenan. Förra sommaren var några av oss från Yours i Almedalen på uppdrag av Luleå kommun för att påverka politiker och myndigheter när det gäller investeringar i vår infrastruktur, i järnvägarna och sjöfarten.

Almedalsveckan är Sveriges största samhällspolitiska mötesplats med folk från hela Sverige. Bara norrbottningarna lyser med sin frånvaro.

I januari arrangerade Yours ett seminarium om ”Hur man lyckas i Almedalen” dit vi bjöd in företagare, politiker och organisationer. Det gjorde vi för att vi vill inspirera fler att påverka sina intressen på nationella arenor.

Nästa vecka åker jag och några av mina kollegor till Visby och Almedalsveckan igen för att berätta om vad som händer i Luleå och Norrbotten och påverka våra intressen på uppdrag av kunder. I år är vi fler som åker än förra året och förhoppningsvis är vi ännu fler nästa år. Norrbotten behöver fler som lyfter frågor som berör vårt län på riksnivå. Och vi behöver samverka för att sätta färg på den vita kartfläcken. Därför ska politiker, företagare och organisationer från Norrbotten delta under Almedalsveckan.


Dela inlägget: